Dat meldt de Wall Street Journal maandag. De verkoop van de iPone 3G liep goed
de eerste twee maanden toen er 200 duizend verkocht werden, maar daarna
stokt de verkoop.

Op basis van gegevens van marktonderzoekers schat de krant dat Apple het
streefcijfer van een half miljoen verkochte exemplaren op zijn buik kan
schrijven.

Dat een Westerse elektronicaproduct er niet in slaagt voet aan de grond
te krijgen op de Japanse markt, is geen wonder. Nokia, ’s werelds grootste
producent van mobiele telefoons, heeft een marktaandeel van nog geen 1
procent in Japan.

De lucratieve Japanse markt – met 50 miljoen verkochte telefoons per jaar –
wordt geheel gedomineerd door Japanse merken waarvan Sharp het grootste is.

Van Apple was verwacht dat het met de iPhone wél een potje zou kunnen
breken, vanwege de populariteit van de Mac-computers in het land van de
rijzende zon. Maar het blijkt dat die populariteit alleen niet genoeg is om
de verkoop echt te stuwen. Op technologiegebied biedt de iPhone voor de
Japanners weinig nieuws. De lokale producenten lopen namelijk eerder voor,
dan achter op het gebied van de laatste snufjes op telefoongebied.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl